Back to Basics - Reisverslag uit Pangkalanbuun, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu Back to Basics - Reisverslag uit Pangkalanbuun, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu

Back to Basics

Blijf op de hoogte en volg Naomi

10 April 2016 | Indonesië, Pangkalanbuun

Hi All,

We zijn nu al 2 maanden van huis en ik heb een hoop gedaan sinds mijn laatste reisverslag. De hoogtepunten zijn toch wel mijn bezoek aan Bandung, een stad in Java en de jungletour door Kalimantan waarvan ik vanochtend ben teruggekomen. First things first: Bandung.

Om de tijd in Indonesië optimaal te benutten zijn we twee weken geleden een weekend naar Bandung gegaan. De treinreis van 3 uur was prima te doen en weer bracht het je door mooie landschappen en bergen. Aangekomen in Bandung zijn we naar onze bed en breakfast gegaan om de koffers te droppen en vervolgens met een privébusje naar de Tangkuban Perahu vulkaan gegaan zo'n 30 km van bandung af. na een aantal uur waren we op 2084 meter hoogte bij de vulkaan. Deze vulkaan is nog steeds actief en je kan tot boven aan de krater komen. Naast de krater kan je ook nog genieten van het uitzicht over de bergen in de omgeving. Zelf vond ik deze vulkaan een beetje tegenvallen, gewoon een grijze dorre bedoeling met een zwavelluchtje maar de hotsprings die we daarna hebben bezocht vlakbij de vulkaan hebben alles weer goedgemaakt. Na heerlijk genieten zijn we vervolgens gaan eten op een heuvel met uitzicht over Bandung.
De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan om de tweede vulkaan te bezoeken: Kawa Putih. Het was een lange rit om er te komen maar wat een mooie krater was dit. Het is een vulkaan met in de krater een meer dat de ene keer wit is, maar het kan ook helder blauw of groen zijn. Met de zon erbij en de bergen eromheen was het een plaatje maar helaas niet geschikt om te zwemmen, het blijft bovendien een vulkaan.
Op de terugweg kom je voorbij allerlei theeplantages en aardbeivelden.
De volgende dag zijn we al weer terug gegaan naar Jakarta.

Vorige week hebben we weer een rustig weekje Jakarta gehad. Zo konden we even bijkomen van het reizen en voorbereiden op de volgende trip naar Kalimantan, beter bekend als Borneo. Ik had dit al langer in gedachten om te bezoeken en ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb want wat een ervaring is dit geweest zeg. Na een uurtje vliegen vanaf Jakarta kwamen we aan in Pangkalanbuun, een kleine stad met een ontzettend klein vliegveld, waar we werden opgehaald door Siti onze tourgids. Nog geen half uur later kwamen we al aan op onze Klotok, een traditionele houten boot, waar de crew ons verwelkomde. We waren met 8 meiden en hadden onze eigen boot met een kok, kapitein, en een engelssprekende gids. Deze boot was ons thuis voor 3 dagen waarbij we over de rivier door de jungle tourden en regelmatig aanlegden om de prachtige omgeving te zien. Het nationaal park waar we doorheen trokken heet Tanjung Puting. Dit is een beschermd gedeelte van het tropisch oerwoud waar orangutans leven en worden uitgezet. Doordat er veel bosbranden worden veroorzaakt om palmolie te winnen is er veel regenwoud verloren gegaan en is het belangrijk dat deze orangutans een veilig gebied hebben om te kunnen leven. Ze worden in de gaten gehouden door rangers die de orangutans op bepaalde tijden voeren. Een aantal keer per dag meerden we ergens aan om vervolgens door de jungle te gaan op weg naar de voederplaats. Dit is een mooie kans om de orangutans te spotten. Ik realiseer me nog steeds niet helemaal hoe dicht bij we bij de orangutans zijn gekomen want ze klimmen boven je in de bomen of lopen op een meter afstand zo voorbij. En je moet ook niet vergeten dat ondanks ze in een beschermd gebied leven, het nog steeds wilde orangutans zijn. Ik denk dat de foto's daarom ook wel voor zich spreken.

Verder ben ik stiekem ook wel een beetje verbaasd over mezelf dat ik het nog leuk vond om in de jungle te klimmen en springen over watertjes en ontzettend vies te worden. Het enige aan persoonlijke verzorging is een douche en je tanden poetsen en verder ben je alleen maar bezig met de omgeving waar je bent. Je bent de hele dag op de boot of in de jungle en je slaapt ook op de boot. Geen internet, geen wc en geen luxe. Naast orangutans hebben we ook neusapen gezien, die hier overigens dutch monkeys worden genoemd omdat ze een grote neus hebben, Gibbons, krokodillen en vuurvliegjes. Ook schoten er zo nu en dan vogels over het water en zaten er natuurlijk ontzettend veel insecten, en ja girls will be girls... superhard gillen wanneer er eentje op de boot zat. De laatste dag zijn we gestopt bij een dorpje in de jungle waarbij de bevolking letterlijk tussen en met de orangutans leeft. En dan realiseer je je nogmaals dat we in Nederland echt wel in een gouden wiegje zijn geboren. Wel is het mooi om te zien hoe de mensen leven met de middelen die ze hebben.


Het is een onvergetelijke ervaring en zeker het hoogtepunt van mijn verblijf in Indonesië. Ik ben er ook nog steeds een beetje sprakeloos van en ik ben nu ook weer ontzettend blij om in mijn bedje op de kampus in Jakarta te liggen.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit te lezen en vergeet vooral niet om de foto's en video's te bekijken en een reactie achter te laten! ik heb ook nog een aantal foto's toegevoegd bij het vorige verslag. Volgende week heb ik vrij om te leren voor de komende mid terms en dan zijn we alweer op de helft van de minor hier. Time flies!

Tot snel xx

  • 10 April 2016 - 21:12

    Maureen:

    Weer een skon verhaal skatje, fijn dat je het naar je zin hebt!

    Dikke kus!!

  • 10 April 2016 - 21:30

    Angeline Mama:

    Oh poppie , wat een beleving wat je allemaal mee maakt.
    En jij geen luxe , haha niks haren style of make up.
    Eigenlijk niks voor je.. Maar je doet het wel.. Knap hoor.
    Maar wa ken je toch mooi schrijven. Fijn om je verhalen te lezen.
    Echt een genot om te lezen. Heb het al 2 keer alles gelezen.
    En wa ben ik beetje verdrietig , dat ik niet gezien hebt. Dat je gebeld hebt.
    Maar hopelijk bel je morgen terug.
    En ja bent al 2 maanden weg. Maar mis je wel heel erg.maar dit zal je nooit meer.
    Vergeten , wat je allemaal mee maakt.
    Geniet er maar nog goed van.
    Doeledoei poppie.. Tot morgen

  • 11 April 2016 - 12:12

    Danny:

    Mijn meisje in de jungle.. ik weet nog goed toen ik je zei dat we gingen camperen, nou.. dit is wel het laatst waar je aan kon denken.
    En nu heb je het toch geflikt en niet zomaar camperen.. ook nog eens tussen de gorilla's en krodillen

  • 11 April 2016 - 12:16

    Danny:

    Ik ben trots op jou lieverd!
    Loveyou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Studente Technische Commerciële Textielkunde bij Saxion in Enschede.

Actief sinds 22 Juni 2014
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 9088

Voorgaande reizen:

13 Februari 2016 - 10 Juli 2016

Naomi in Jakarta

05 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Studeren in Shanghai

Landen bezocht: