Yogyakarta en Pari Island - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu Yogyakarta en Pari Island - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu

Yogyakarta en Pari Island

Blijf op de hoogte en volg Naomi

14 Maart 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Daar is ze weer, ondertussen een maandje weg uit het koude kikkerlandje. Sinds mijn laatste blog ben ik ontzettend druk geweest met reizen en school.

2 weken geleden hebben we ons eerste uitstapje naar Pari island gedaan. Pari island behoort tot de Thousand islands, een eilandengroep in Java. Na een stuk rijden met de bus kwamen we aan in een ontzettend vieze haven waar we van boot naar boot moesten hoppen om uiteindelijk op de goede boot terecht te komen. 2 uur later kwamen we aan en konden we vrijwel meteen naar onze homestay. Het was een klein huisje met weinig voorzieningen, zo was er geen wc maar een gat in de grond en geen douche maar wel een emmer met water. Verder lagen er matrassen op de grond maar voor 1 nacht was het prima te doen en heb je verder ook niets nodig. Het is een homestay dus je verblijft zoals de locals het ook doen.

Het was een klein eilandje waar ieder huisje voorzien is van een aantal fietsen. Doordat er geen auto's rijden op het eiland was het fijn om even het eiland te verkennen zonder alle verkeersdrukte die je in Jakarta hebt. Die zelfde dag hebben we nog een boottocht gemaakt waarbij je kon snorkelen en s'avonds gegeten op het strand, de zonsondergang gezien en een feestje op het strand. Omdat het een ontzettend klein eiland is hebben we ook voldoende gehad aan 1 overnachting. De volgende dag zijn we rond de middag weer met de boot (en reuze kakkerlakken) weer teruggegaan naar Jakarta.

Maandag en dinsdag heb ik les gehad en doordat het woensdag een nationale feestdag (Silence day) was hadden we geen les waardoor we een extra lang weekend hadden. Dit was voor ons een mooie kans om een reisje te maken naar een andere stad. Woensdagochtend zijn we met de trein naar Yogyakarta gegaan. Het is een reis van 8 uur waarbij je zeker niet verveeld raakt. Waarbij ik in Nederland al zeur tijdens mijn reisje naar Amsterdam en Enschede vond ik dit echt prima te doen. De coupes zijn uitgerust met een TV en er zit ontzettend veel ruimte tussen de stoelen waardoor je lekker languit kan liggen. Ondanks de fijne trein ben ik niet gaan slapen, het uitzicht vanuit de trein was namelijk veel te mooi. Je reist door groene landschappen gevuld met rijstvelden en bergen. Hierdoor was de reis van en naar Yogyakarta al een hele beleving op zich.

Donderdag zijn we om 5 uur in de ochtend ZZzzzz... vertrokken naar de Borobodur tempel. Doordat we zo vroeg zijn vertrokken waren we bij de borobudur voor de grootste drukte en voordat het te warm zou worden. Eenmaal aangekomen keken we onze ogen uit. Een ontzettend grote tempel die bestaat uit 4 lagen en die 150 trappen hoog is, onvoorstelbaar als je bedenkt dat deze meer dan 1000 jaar geleden is gebouwd. De tempel bestaat uit blokken waar reliefafbeeldingen in staan en op de lagen staan bij elkaar ruim 500 buddha beelden. Vanuit de borobudur heb je mooi uitzicht over de Merapi vulkaan wat het beeld nog wat extra spectaculair maakt. Zonder alle toeristen zal het vast een rustgevende plek zijn. Tegen de tijd dat we boven waren aangekomen, werd het steeds drukker en na een tijdje leek het wel alsof wij de toeristische attractie werden in plaats van de Borobudur. Omringd door selfiewillende schoolkinders zijn we dan ook maar weer naar de volgende tempel gegaan, Prambanan.

Deze tempel is door de aardbevingen in Indonesië een stuk kleiner geworden doordat veel gedeeltes zijn ingestort. Wat er nog staat is daarentegen ook nog steeds erg mooi. Doordat de zon aan het branden was zijn we na een uurtje gaan lunchen tussen de rijstvelden en vervolgens naar Yogyakarta gegaan.

De volgende dag hebben we een fietstour gedaan startend in Yogyakarta en vanuit daar met twee lokale meisjes door allerlei kleine dorpen gefietst. De eerste stop was bij een klein huisje waar een familie woont die kroepoek maken. Vervolgens zijn we naar de bank van het dorp gegaan, namelijk een stal met allerlei dieren. Verschillende gezinnen hebben hier hun koeien, geiten, paarden en kippen staan welke zij verkopen wanneer er bijvoorbeeld geld nodig is voor de studie van het kind. Verder hebben we gekeken en geholpen naar hoe de rijst werd geoogst en konden we stenen maken. Als laatste stop zijn we bij een gezin geweest die tempeh produceren. Een super interessante dag waarbij we een kijkje hebben kunnen nemen hoe het er aan toe gaat buiten de drukke stad.

De laatste dag hebben we een bezoek gebracht aan de vogeltjesmarkt in Yogyakarta. Hier worden allerlei exotische vogels verkocht maar ook kippen en hanen. De vogels zitten in kleine kooitjes en veel zijn er slecht aan toe. Ook waren er kuikentjes die roze, geel en paars geverfd zijn. Goed om gezien te hebben maar wel heel zielig. In de avond zijn we nog naar een plein geweest met 2 heilige bomen, waarbij gezegd wordt dat als je daar geblindoekt tussendoor kunt lopen je een levenlang geluk hebt. Bij het plein waren leuke fiets disco autos te huur waar we natuurlijk een ritje in hebben gemaakt.

Al met al superleuke tripjes gemaakt en ik verheug me nu al op de volgende.
Verder staat er voor deze maand niet zoveel meer in de planning. Even sparen voor het volgende avontuur en focussen op school. Het kan niet alleen maar vakantie vieren zijn natuurlijk!

Liefs uit Indonesië

• 15 Maart 2016 - 19:14

Twan Van Den Elsen :

hoi Naomi het is leuk om je verslag te lezen ,en dat je het goed naar je zin hebt .
    De fotos zijn kei mooi meid ,Nou veel plezier nog en hoop je snel te spreken .xx

• 17 Maart 2016 - 08:28

Annelies Van Der Leest:

Hoi Naomi, met veel plezier heb ik je 2e reisverslag gelezen met de mooie foto's, je bent bezig met een mode project, je schrijft reisverslagen en je kunt ook nog altijd een 2e Floortje Dessing worden.
    Heb je ook door de gaten van de Borobudur het beeld van Boeddha aangeraakt voor nog meer levens lang geluk.
    Ik verheug me ook al op je volgende reisverslag Gr.Annelies.