Life in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu Life in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Naomi Rijt - WaarBenJij.nu

Life in Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Naomi

02 Maart 2016 | Indonesië, Batavia

Hi Allemaal,

Hier is dan eindelijk mijn eerste reisverslag. Ik ben ondertussen al bijna drie weken in Jakarta en de tijd gaat erg snel. Ik heb vandaag een vrije dag en ik heb nu een mooi momentje gevonden om jullie mijn eerste bevindingen in Jakarta te vertellen.

Na afscheid genomen te hebben thuis (snik, snik) ben ik op 12 februari vertrokken vanuit düsseldorf en na een prima vlucht waren we de 13e aangekomen in Jakarta. De vlucht viel me reuze mee, ook doordat ik het grootste deel van de nacht lekker heb kunnen slapen. Eenmaal aangekomen zijn we met een bus naar Binus Square gegaan, dit is het appartementen complex waar bijna alle internationale studenten verblijven. Ik slaap op een 1 persoons kamer met gedeelde badkamer (brr koude douches). Verder is er een zwembad, cafetaria (met rijst), supermarkt en café. Vrij luxe dus hier! Er is ook een sportschool aanwezig maar de 3 apparaten die daar staan zijn kapot dus dat tellen we maar even niet mee, in het kader van laten we positief blijven. :)

De ligging van het appartement is in het westen van Jakarta, midden tussen de golfplatenhutjes waar veel locals wonen en waar de verschillen beduidend groter zijn met wat we thuis gewend zijn. Heel vreemd wanneer je lekker bij het zwembad zit en wanneer je naar achter kijkt en alleen maar armoede ziet. Er bevinden zich veel streetfood verkopers naast het appartement, ruikt heerlijk maar daar heb ik me tot nu toe nog maar niet aan gewaagd in verband met de hygiëne en het feit dat de eerste weken al iedereen wel iets heeft gemankeerd en het dus wel echt een aanslag op je weerstand is.

Verder is het verkeer hier ook een tikkeltje drukker dan thuis en sta je voor een ritje van 5 km al gauw een uur in de file. Niet fijn wanneer je haast hebt, maar niemand heeft hier haast dus dat is weer een voordeel. Het is geen ramp om te laat te komen. Lang leve de rubberen klok die ze in Indonesie hanteren. Veel mensen vervoeren zich op scooters. Letterlijk.. Niets is te gek hier, ook niet met het hele gezin op 1 scootertje de stad door. Er zijn ook scootertaxi's en deze zijn een stuk sneller dan de normale taxi's omdat deze makkelijker tussen de auto's door kunnen maar ik neem voor nu toch nog maar de gewone auto taxi en laat het smog happen even voor een ander en neem ik de files voor lief.

Tot nu toe hebben we nog niet heel veel bijzonders gedaan omdat we nog bezig zijn met het regelen van onze KITAS kaart. Een soort Indonesische ID kaart waardoor je lokale tarieven betaald voor touristische attracties, hierdoor hebben we ook ons paspoort nog niet dus kunnen we nog niet buiten de stad reizen. In Jakarta zelf zijn niet zoveel mooie dingen te zien. We zijn naar Old Town geweest, hier zijn veel overblijfselen van de tijd van de VOC te zien en zie je veel Nederlandse invloeden in de gebouwen, alleen jammer dat het niet goed is onderhouden door de jaren heen en het dus allemaal net zo vies is geworden als de minder mooie gedeeltes van de stad. Wat wel erg leuk is in jakarta zijn de 173 gigantische shoppingmalls. Deze zijn superluxe en hebben goede restaurants waar ook wat anders te krijgen is dan rijst maar hier betaal je dan wel weer een stuk meer voor dan voor het eten dat buiten de centra te krijgen is. Wel is dit een welkome afwisseling na rijst als ontbijt lunch en diner. En natuurlijk vergaat het shoppen ons hier ook prima maar een klein nadeel is dat hier op dit moment de wintercollectie in de winkels ligt. Dus voor het geval dat ik een coll trui nodig heb is er genoeg te vinden maar een korte broek word toch echt wel een grotere uitdaging.

Naast de dingen in Jakarta hebben we ook een leuk clubje internationale studenten bij elkaar en er is altijd wel iemand die mee gaat eten, of die iets leuks wil gaan doen. Ook wonen er studenten uit indonesie op Binus Square die ons overal mee helpen en die ons vooral in het begin veel hebben geholpen met wegwijs worden. Vervelen doen we ons hier dus zeker niet. We zijn al naar een skybar geweest op de 56e verdieping van een winkelcentrum met het mooiste uitzicht over Jakarta en zijn er veel gezellige bars waar je in het 5 dagen tellende weekend een drankje kan doen.

Ondertussen zijn we allemaal de winkelcentra even beu en wordt het dit weekend toch echt tijd om ons eerste tripje naar een van de thousand islands te bezoeken. Verder zijn we ook bezig met andere reisjes te plannen onder andere volgende week met de trein naar Yogyakarta om een van de zeven wereldwonderen (de borobudur tempels) te bezoeken. Veel leuks dus nog in de planning en ik hou jullie zeker op de hoogte!

Het gaat hier dus goed, hopelijk maken jullie er ook geen zooitje van zonder mij in de buurt :)
Liefs uit JKT!

• 02 Maart 2016 - 09:48

Maureen :

Ha skatje!
    Leuk verslag en fijn om te lezen dat je het toch wel goed hebt daar.
    Veel plezier en we spreken elkaar toch wel he :p!!!

xxxxxxxxxxxxxx

• 02 Maart 2016 - 09:49

Anne:

Leuk om te lezen meissie:)
    Geniet er maar van!

Xx!

• 02 Maart 2016 - 09:56

Hanita:

Fijn dat alles goed gaat en een leuk vooruitzicht heb je
    Geniet ervan en veel plezier.

groetjes xxx

• 02 Maart 2016 - 10:06

Moeders Angeline:

Oh poppie kei mooi geschreven je verslag, zie wel dat het goed met je gaat..
    Heb je echt van mijn he, dat schrijven..

• 02 Maart 2016 - 12:02

Twan Vd Elsen :

Hey Naomi kei mooi verslag leuk om te lezen ,Fijn dat alles goed gaat en geniet er van .
    Spreken elkaar snel veel plezier. xxx

• 02 Maart 2016 - 14:06

Lies Kellenaers:

Hoi naomi,leuk wat van jou te horen,je hebt een goed reis verslag neer gezet ,nou hier is alles gewoon normaal soms wel wat saai,maar ja dat hoort erbij,zondag is jullie pap en cristien op visite geweest, daarna kwamen de kinderen allemaal ,dus was het een gezellige boel allemaal samen je schrijft over de hygiene van het eten, ja ik denk dat je hier eerst aan moet wennen,anders heb je vlug een vervelend wc probleem ,jij ziet nu hoe verwend wij zijn in nederland voor alles zijn hier regels,en gelukkig wonen wij allemaal ,heel luxe. maar nu je in zoo,n ver land bent ,moet je als er tijd voor is ook zeker tempels of andere bezienswaardigheden gaan bezoeken maak er iedere keer maar een mini vacantie van.nou ik hoop dat alles voor jou ,goed blijft verlopen ,en wens je namens ons koos en lies. Nog vele mooie reis verslagen, kijk nu weer uit naar de volgende let goed op jezelf en tot de volgende verslagen heel veel liefs en knuffels van ons doei,xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 02 Maart 2016 - 14:15

Danny:

hee lieverd!
    erg leuk om te lezen, nha je hebt nu 3 shopping malls gehad.. nog 170 te gaan :D
    geniet er van!
    tot skypes!!
    kus

• 02 Maart 2016 - 14:22

Angela :

Hai Naomi,
    Wat fijn om te horen dat alles goed is daar en dat je het naar je zin hebt!
    Erg leuk hoor dat je ons allemaal zo op de hoogte kan houden,
    Zijn wij ook een beetje in Indonesië :-)
    Veel plezier daar en succes op je school.
    Liefs uit Boring Helmond.
    Selamat....xxx

• 02 Maart 2016 - 22:20

Angelina:

Hey Naomi, als het nou niet lukt in de mode kun je altijd nog schrijfster worden!!
    Mooi verslag meis!!
    Zeker doen naar Yogjakarta gaan. Borbudur mooi, wel veel trappen lopen!! Maar nu je daar bent zoveel mogelijk gaan bekijken toch?
    Helpt die Autan tegen de muggen?
    En ja met het eten een beetje opletten waar.

Tot je volgende verslag!! Ik kijk ernaar uit!!
    Liefs